.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ضرورت تاسیس دفتر مطالعات و پژوهش های کاربردی در مازندران
ایرج نیازآذري

مهندس سید علی اکبر طاهایی استاندار فرهیخته مازندران عصر یکشنبه دوازدهم آذرماه در جمع اعضای شورای دانشگاه مازندران خواستار تعامل و همکاری دانشگاهیان با دستگاه های اجرایی شد .
وی با تشریح نحوه سیاست گذاری ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت: در کارگروه های استانی زمینه برای تنظیم و تعامل بین دانشگاهیان و دستگاه های اجرایی وجود دارد.
"، بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکینم " شعاری است محوری که طی سالهای اخیر در"هفته پژوهش و فناوری" مورد استفاده و توجه دانشگاهیان و دستگاه های اجرایی قرار گرفته است .نگارنده ضمن احترام به نظر استاندار معتقد است برای تحقق چنین راهبردی جای یک مرکز مطا لعاتی که به عنوان اتاق فکر عمل کند در استان مازندران خالی است . حال آنکه اداره کل آموزش و پژوهش استانداری یک هماهنگ کننده بخشی و اداری است و کارکرد تحقیقاتی و مطالعاتی ندارد. از این جهت بررسی و مطالعه مسائل الویت دار استان ایجاب می کند چنین مرکزی در ساختار تشکیلاتی استانداری تعبیه یا با حمایت استانداری درغالب شرکت های دانش بنیان ایجادگردد. مرکز پژوهش های مجلس ، مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و مراکز متعدد دیگری در سطح کلان و ملی چنین نقش دارند. اما هم اکنون امر پژوهش مسائل استان بصورت پراکنده و غیرمنسجم توسط صورت می گیرد . تاسیس یک مرکز مطا لعا تی اما فواید دیگری از قبیل انسجام پژوهش های استانی ، جلوگیری از پژوهش های کم اثر و غیرعلمی ،عدم انجام تحقیقات موازی و تکراری ، استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی و توجه به الویت های استانی رابدنبال خواهد داشت.
از دیگر ویژگی های مرکز مطالعاتی بهره جویی از تجربیات مدیران و کارشناسان گذشته وحال بوده چه آنکه مستند سازی تجریات مدیران و انتقال آنها به مدیران کنونی فرصت های ذیقیمتی پیش روی شان می گذارد. مرکز مطالعات به عنوان اتاق فکر استان می تواند خارج از دغدغه های اداری و جاری و بدور از حساسیت های سیاسی و سازمانی نقش اندیشکده را ایفا کند وپیشنهادات ، طرح ها و دیدگاه های صاحب نظران ، نخبگان و دانشگاهیان را دریافت و پردازش نماید.
ازدیگر کارکرد های مثبت موسسات مطالعاتی عارضه یابی معضلات ، آسیب شناسی سیاست ها ، ارزیابی برنامه هاونظارت بر فعالیت ها ست. این مرکزهمچنین نقش مغزافزاری ، مشاوره و آینده پژوهی برای استان دارد و می توانددر انسجام فکری و رهیافت مشترک دیدگاهی نخبگان موثر باشد.
در حقیقت مرکز مطالعاتی مد نظر نگارنده همان نقش پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و فناوری را دارندکه واسط بین دانشگاه و صنعت هستند . اگر محصولات ویافته های مراکز رشد قابلیت تجاری سازی و تولید انبوه را دارند ، تحقیقات و پژوهش های کاربردی مراکز مطالعاتی و پژوهشگران مرکز مربوطه درتدوین راهبرد، سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، طراحی پروژه ها و خط ومشی توسعه سیاسی ، اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی استان مازندران ماهیت مشاوره ای و حمایت تخصی را خواهند داشت.
مراکز دانشگاهی بدلیل درگیر شدن در امورآموزشی و انجام پژوهش های نظری و غیرکاربردی نمی توانند روی مطالبات پژوهشی استان متمرکز شوند . حا ل آنکه نیاز های فکری توسعه استان ایجاب می کند طرح های تحقیقاتی کاربردی و الویت دار مرتبط با مسائل استان با همکاری ومشارکت دانشگاهیان درمراکزمستقل تحقیقاتی تعریف و اجرا شود.
"هفته پژوهش و فناوری" در راه هست و تکرار عدم کاربست یافته های پژوهشی شاه بیت سخنان محققان و مدیران! خواهد بود، اما بنظرنگارنده راه چاره همانی است که در سطور پیشین اشاره گردید.امید آنکه این پیشنهاد موجب توجه و امعان نظر مقامات دانشگاهی و اجرایی قرار گیرد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.539 seconds.